Doen wat nodig is!
Waarom ambulante begeleiding vanuit Veenwerk?
- Doen wat nodig is
- De klant en zijn netwerk staat centraal
- Samenwerking met het informele netwerk
- Deskundig en betrokken team
- Geen wachtlijst
- Transparant werken
Ambulante begeleiding
Vanuit onze locatie in Barger-Compascuum, direct grenzend aan het Veenpark bieden we ambulante begeleiding aan (jong)volwassenen en ouderen met een beperking die wonen in Emmen en omgeving vanuit de WMO en de Wet Langdurige Zorg die verschillende problemen ervaren in hun dagelijks leven.
Hoe ziet het begeleidingstraject eruit?
Onze ambulante begeleiding bieden we in de thuissituatie met een deskundig en betrokken team. Onze begeleiding bestaat uit het bieden van praktische begeleiding op alle leefgebieden (zoals sociale contacten, mentale gezondheid, vrije tijd, werk/school, financiën en wonen), De vaste hulpverlener komt op de momenten dat het nodig is.
Uitgangspunt is dat de klant zelf richting geeft aan zijn of haar leven en dat wij ondersteunen waar het nodig is. We stimuleren klanten zelf stappen te zetten en onderzoeken samen met de klant wie we vanuit het eigen sociale netwerk kunnen betrekken. Lijkt dit netwerk beperkt of ervaart men onvoldoende steun? Dan gaan we samen aan de slag met het verstevigen van het netwerk. Want; geen netwerk, dat bestaat niet!
Methodiek
We werken volgens de bewezen effectieve hulpverleningsmethodiek Community Support, gericht op het versterken van samenredzaamheid (zie ook www.communitysupport.nl.
Geen wachtlijst
We werken zonder wachtlijsten. Na een aanmelding maken we binnen een week een afspraak voor een voorlichtingsgesprek om samen te bepalen of onze werkwijze bij de klant past.
Kwaliteit en methodiek
Bewezen kwaliteitszorg
Kwaliteit en betrokkenheid, dat is waar het sinds de start van de organisatie om draait bij Veenwerk. Uitgangspunt is de beste zorg op basis van dialoog gestuurde zorg. Wij werken met de bewezen effectieve methodiek van Community Support (zie communitysupport.nl). Dit houdt in dat wij zo veel mogelijk uitgaan van de wensen van de deelnemer/klant, diens mogelijkheden, zijn of haar sociale netwerk betrekken en samenwerken met gespecialiseerde hulpverleners waar nodig.
Digitaal klantvolgsysteem
We werken met een digitaal klantvolgsysteem; Mextra. Dit systeem is een e-health dossier voor de deelnemer/klant, zijn netwerk en zorgprofessionals. In dit systeem kunnen de deelnemers/klanten en/of hun netwerk rapporteren en zelf zo veel mogelijk hun eigen samenwerkingsplan opstellen.
Kwaliteitswaarborg
Veenwerk beschikt over het landelijke kwaliteitskeurmerk van Landbouw & Zorg (FLZ) en zijn een SBB-erkend leerbedrijf. Veenwerk beschikt over het Keurmerk 'Zoönosen verantwoord bedrijf'. Wij bieden zorg op basis van WLZ (via PGB of ZIN) of WMO. Wij werken samen met BEZINN, diverse gemeentes en collega-zorginstellingen.